اختلال نعوظ

کووید 19 و اختلال نعوظ

اختلال نعوظ

شواهد نشان می دهد که باروری مردان در نتیجه عفونت COVID-19 می تواند کاهش یابد. این ویروس می تواند بر سلامت و تولید اسپرم تأثیر گذارد. اما این تنها راهی نیست که ویروس می تواند بر مردان تأثیر بگذارد. آلوده شدن به ویروس کووید19 می تواند خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش دهد. در این مقاله به تاثیری که کووید19 ممکن است در زندگی عاشقانه شما ایفا کند، می پردازیم .

تاثیرات ویروس کرونا بر اختلال نعوظ

تاثیر ویروس کرونا بر باروری مردان

تعداد شگفت انگیزی از مطالعات نشان می دهد که کووید می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

مطالعات متعددی نشان می دهد که کاهش عملکرد نعوظ در بیمارانی که قبلاً مبتلا به کووید-19 بوده اند، وجود دارد. یک مطالعه ایتالیایی نشان داده است که خطر ابتلا به اختلال نعوظ در افرادی که مبتلا به COVID-19 بوده اند تقریباً شش برابر بیشتر از افراد سالم  می باشد. نکته نگران‌کننده‌تر این است که مردان در بسیاری از این مطالعات جوان‌تر از گروه‌های سنی هستند که معمولاً با اختلال نعوظ مرتبط می‌شوند.

یکی از جدیدترین بررسی‌ها که در در مجله Sexual Medicine Review، منتشر شده است نشان می‌دهد که COVID -19 می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

برخی از علائمی که در بیماران پس از کووید مشاهده می شود عبارتند از:

  • کاهش نعوظ خود به خود و شبانه
  • افزایش مشکل در دستیابی به نعوظ کاملا سفت و سخت
  • مشکل در حفظ نعوظ
  • کاهش پاسخ به درمان‌های اختلال نعوظ

تئوری هایی در مورد اینکه چرا عفونت COVID-19 می تواند بر عملکرد نعوظ تأثیر بگذارد، فراوان است. مواردی که در مجله تحقیقات غدد درون ریز بیان شده است راه‌های غیرمستقیمی است که  ویروس می‌تواند بر نعوظ اثر گذارد:

  • این ویروس می تواند منجر به آسیب قلبی شود که ممکن است منجر به کاهش خون رسانی به اندام تناسلی گردد.
  • داروهایی که برای کنترل فشار خون به مردان داده می شود می توانند با اختلال نعوظ مرتبط باشند.
  • این ویروس می تواند منجر به مشکلات سیستم عصبی شود که می تواند بر عملکرد نعوظ نیز تأثیر بگذارد.
  • برخی از سایتوکین های التهابی که در افراد مبتلا به کووید-19 افزایش می یابند، می توانند با بدتر شدن اختلال عملکرد جنسی مرتبط باشند.
  • آسیب بیضه نیز ممکن است در اثر عفونت ایجاد شود، زیرا ژن ACE2 گیرنده SARS-CoV-2 است و سطوح بالای ACE2 در بیضه ها بیان می شود. آسیب به بافت بیضه می تواند منجر به اختلال در تولید تستوسترون شود که می تواند با اختلال نعوظ همراه باشد.
  • افزایش وزن می تواند دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی را بدتر کند که همگی با اختلال نعوظ مرتبط هستند.

افراد واکسینه شده در مقایسه با افراد واکسینه نشده، معمولا بیمار نمی شوند. در نتیجه، انتظار بر این است کسانی که واکسینه شده اند خطر کمتری برای ابتلا به اختلال عملکرد جنسی/نعوظ داشته باشند. هیچ مدرکی وجود ندارد که واکسن کووید به خودی خود منجر به اختلال نعوظ شود، بنابراین بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ و حفظ باروری این است که با پزشک خود در مورد واکسینه شدن یا تقویت آن صحبت کنید.

چه چیزهایی از تاثیرات ویروس کرونا نمی دانیم

همچنین مهم است تا آنچه را که در مورد تأثیر کووید نمی دانیم بپذیریم. ما چیزهای زیادی در مورد تأثیر که این ویروس در  طولانی مدت بر بدن می گذارد نداریم.

مردم باید درک کنند که ما هنوز هر روز در مورد اثرات دراز مدت کووید یاد می‌گیریم. بسیاری از علائم مرتبط با کووید به تأثیر آن بر سیستم قلبی عروقی – به ویژه پوشش اندوتلیال رگ‌های خونی – مربوط می‌شود و به همین دلیل است که برخی از بیماران پس از عفونت کووید دچار حوادث قلبی عروقی مانند لخته شدن خون و سکته شده اند. از آنجایی که نعوظ به جریان خون سالم نیاز دارد و  اختلال نعوظ اغلب به دلیل اختلال عملکرد قلبی عروقی رخ می دهد، منطقی است که می تواند اثرات مضری بر نعوظ داشته باشد. وی افزود، در حالی که واکسن ها ممکن است به طور کامل از عفونت جلوگیری نکنند، خطر عفونت را به طور چشمگیری کاهش می دهند و اثرات ویروس را کاهش می دهند.

همچنین بخوانید: تاثیر کرونا بر باروری مردان

آیا باید نگران تاثیر ویروس کرونا بر باروری باشیم

آیا باید نگران تاثیر ویروس کرونا بر باروری باشیم

COVID-19 تأثیر بالقوه ای بر تولید اسپرم و عملکرد جنسی مردان دارد. مردان باید نگران تأثیر کووید بر سلامت جنسی خود، مستقل از سلامت باروری خود باشند. حتی اگر آنها نمی خواهند بچه دار شوند، چه کسی نمی خواهد رابطه جنسی داشته باشد؟ آیا ارزش دارد که ناتوانی جنسی را به خطر بیندازید؟ باتوجه به این که اختلال نعوظ می تواند تأثیر مضری بر عزت نفس و روابط عاشقانه/جنسی فرد داشته باشد مردان باید توجه بیشتری داشته باشند.

ما هنوز در مورد این بیماری چیزهای زیادی یاد می گیریم. نتایج تمام مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، نشان داده که کووید و اختلال نعوظ به هم مرتبط می‌باشند، برای حمایت از این یافته ها به داده‌های بیشتری نیاز است. اما در این مرحله، همه علائم نشان می‌دهند که کووید خطر ابتلا به  اختلال نعوظ را افزایش می‌دهد.

برای گرفتن مشاوره نیز می توانید به صفحه مشاوره باروری مراجعه فرمایید

همچنین بخوانید: ناباروری مردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *